לחץ אויר
לחץ אוויר תקין היא מילת המפתח בנהיגה בטוחה ובשמירה על חיי צמיג ארוכים ומכיוון שאף צמיג או פנימית אינם אטומים בפני איבוד לחץ אויר על הנהג לבדוק את לחץ האוויר בצמיג לפחות אחת לחודש בעזרת מד לחץ מדויק (לא מומלץ לסמוך על המדיד בתחנות הדלק שלרוב הם לא אמינים).
זכור - אין לבדוק לחץ אוויר כאשר הצמיג חם, יש לבדוק לחץ אוויר רק כשהצמיג קר, כאשר הרכב נסע פחות מקילומטר או לפחות שעתיים לאחר הנסיעה.
כדי לדעת מהו לחץ האוויר התקין במכוניתך הסתכל בספר הרכב, ברוב המכוניות אף קיימת מדבקה המציינת זאת בדופן הדלת הקדמית של הנהג או בתא הכפפות.
איבוד לחץ אוויר בצורה מהירה כלומר יותר משני PSI בחודש (PSI-יחידה למדידת לחץ אוויר), ובאופן מתמיד מצביע על בעיה ובמקרה כזה יש להתייעץ עם מומחה.
בדיקת סוליית הצמיג
חשוב לבדוק את עובי סוליית הצמיג לפחות אחת לחודש ע"י מבט חיצוני על הצמיג.
סוליית הצמיג חייבת להיות בעלת עובי של שני מ"מ לפחות ואחידה לכל אורכה ("שיטת המטבע") , צמיג אשר אינו עומד בשני תקנים אלו מתחמם יתר על המידה.
מה עושה החום לצמיג?
חוטי המבנה מאבדים מחוזקם בטמפרטורות שמעל 100°. חוטים מוחלשים בנוסף ללחץ ניפוח גבוה (כתוצאה מהתפשטות האוויר), גורמים לצמיג להיות רגיש לפיצוץ עקב המתיחה העזה של חוטי המבנה. אם בכל זאת לא נגרם נזק לצמיג במהלך הנסיעה, נזק בלתי הפיך עלול להיגרם לחוטי המבנה. החוזק המקורי אינו חוזר לחוטי המבנה לכשיתקררו. הנסיעה השניה או השלישית יגרמו להחלשות נוספת של חוטי המבנה ובמוקדם או במאוחר הצמיג יתפוצץ. חוסר אחידותו של הצמיג גורמת לעליה בצריכת הדלק כתוצאה מהתנגדות גדולה יותר של הצמיג כנגד הכביש.
כעת נפרט תופעות שונות והסיבות שבגללן סוליית הצמיג אינה "נאכלת" בצורה אחידה:
 |
התופעה - "אכילת" יתר בשתי כתפי הצמיג.
הסיבה - חוסר אוויר.
האויב הגדול ביותר של הצמיג הוא נסיעה בלחץ אוויר נמוך מהנדרש. לחץ אוויר נמוך גורם ל"אכילת" יתר של כתף שמאל וימין ביחד (צד הצמיג נקרא "כתף" בפי המומחים) ואילו מרכז הצמיג נשאר רגיל.
|
 |
התופעה - "אכילת" יתר במרכז הצמיג.
הסיבה - ניפוח יתר.
כאשר צמיג מנופח יתר על המידה, מרכז סוליית הצמיג נאכלת מהר יותר מאשר דפנות הסולייה. |
 |
התופעה - קילוף או גירוד סוליית הצמיג.
הסיבה - איזון לקוי או חלקים פגומים.
תופעה זו נפוצה יותר בצמיגים הקדמיים מאשר בצמיגים האחוריים ויכולה להצביע על כך שהגלגלים אינם מאוזנים או שחלקים במערכת ההיגוי בלויים וצריך להחליפם. בכל מקרה יש להיכנס למוסך להבחנה מדוקדקת ולטיפול מתאים ומקצועי. |
 |
התופעה - "אכילת" יתר רק באחת מכתפי הצמיג.
הסיבה - כיוון פרונט לקוי.
לפירוט התופעה ראה כיוון פרונט. |
מה מומחה צריך לעשות
איזון צמיגים
צמיגים לא מאוזנים גורמים לרעידות אשר יכולים להוביל ל"אכילה" לא רגילה של הצמיג וכן לפגיעה בשאר מרכיבי מערכת ההיגוי.
צמיגים חייבים לעבור איזון לאחר שהם מורכבים על החישוק בפעם הראשונה ולאחר כל תיקון תקר בצמיג.
האיזון חייב להיבדק מיד כאשר מתחילים להרגיש ברעידות קלות כדי למנוע נזק מיותר לצמיג או לחלקים אחרים ברכב.
כיוון פרונט
כיוון פרונט או בעברית כיוון זויות ההיגוי, מתייחס בד"כ לכיוון של המתלים הקדמיים והאחוריים.
כיוון פרונט מקצועי נעשה ע"י מחשב ומבטיח ישיבה נכונה של הרכב על הכביש וכן עוזר להגדיל את ביצועם וחייהם של הצמיגים.
רוטציה בין גלגלים
מכיוון שברכבים פרטיים ההנעה היא או קדמית או אחורית נוצר מצב שבו שחיקת הצמיגים אינה אחידה ולכן נדרשת רוטציית גלגלים רגילה (החלפת מיקום הגלגלים) אשר מאריכה את חיי הצמיגים וחוסכת לך כסף לטווח הרחוק.
רוטציה בד"כ מבצעים ע"י העברת הגלגלים האחוריים קדימה ולהפך. רצוי לבצע רוטציה כל 10,000 - 12,000 ק"מ.
תיקון צמיגים
תיקון צמיגים צריך להיעשות ע"י מוסמך לכך בלבד.
תיקון מקצועי כולל פירוק הצמיג מן החישוק תוך בדיקה מקיפה מבפנים לגילוי פגמים ולבסוף תיקון באמצעות טלאי בלבד אשר לא פוגע בשכבות הברזל של הצמיג.
קיים איסור על תיקון באמצעות חוטים אשר גורמים לפגיעה במבנה העדין של שכבות הצמיג.
שסתומים ומכסי שסתומים
שסתום הצמיג הוא מרכיב חשוב ביותר בשמירה על לחץ אוויר תקין. שסתומים אלו עשויים בד"כ מגומי והם מתיישנים ומתייבשים עם הזמן. במהירויות גבוהות, שסתום יבש וסדוק לא יעמוד בכוח הצנטריפוגלי והאוויר יברח מן הגלגל.
מכסה השסתום הוא גם בעל תפקיד חשוב בשמירה על לחץ אוויר תקין. תפקידו למנוע כניסת לחות, אבק ולכלוך אשר שומרים על השסתום ומונעים בריחת אוויר.
בכל החלפת צמיגים וודא כי מחליפים גם את השסתומים ואת מכסיהם- אל תתפשר על איכות.